Każdy z nas w większym lub mniejszym stopniu narażony jest na stres. Nic w tym dziwnego, ponieważ stanowi on jeden z nieodzownych elementów naszego życia. Dlatego też każda osoba nieco inaczej go przeżywa, tym bardziej że różne czynniki mogą go wywoływać. W takich chwilach jednych stres paraliżuje, drudzy mogą mieć totalną pustkę w głowie, a jeszcze inni się rumienią lub nerwowo śmieją. Umiejętne radzenie sobie ze stresem, jest kluczową kompetencją w XXI wieku. Bardzo pomocne przy radzeniu sobie z bodźcami stresowymi jest tworzenie notatek przy wykorzystaniu takich narzędzi jak kalendarz ekologiczny lub kalendarze kieszonkowe, które możemy mieć zawsze przy sobie.
Stres informacyjny – czym jest?
Obecnie żyjemy w czasach, w których praktycznie z każdej strony jesteśmy niemal bombardowani informacjami. Nadmiar docierających do nas treści dość oraz trudności w ich przetwarzaniu bardzo często przyczyniają się do występowania realnych, fizycznych reakcji organizmu. Takie zjawisko określane jest mianem stresu informacyjnego. Nasze ciało i umysł pod wpływem bodźców stresowych, w tym przypadku nadmiernej stymulacji informacyjnej, może reagować w rozmaity sposób i obejmować zarówno objawy biologiczne, jak i psychologiczne.
Objawy stresu informacyjnego?
Styczność ze stresorami, tj. bodźcami przekraczającymi możliwości adaptacyjne organizmu w dłuższym czasie, prowadzi do stanu, w którym nie jesteśmy w stanie przetwarzać informacji, przez co odczuwamy dyskomfort i tracimy jasność umysłu. Wśród najczęściej występujących objawów psychicznych i fizycznych, wywołanych stresem informacyjnym, możemy wymienić m.in.:
- ból klatki piersiowej,
- dysfunkcja układu pokarmowego,
- zawroty głowy,
- przyspieszone bicie serca i oddech,
- pocenie się,
- lęk,
- niepokój, pobudzenie,
- rozdrażnienie,
- mniejsza kreatywność,
- gniew, problemy z koncentracją i pamięcią,
- niemożność odpoczynku,
- trudności z podejmowaniem decyzji,
- ogólne napięcie,
- błędna ocena sytuacji oraz jej następstw,
- wycofanie z kontaktów społecznych.
Sztuka notowania – jednym ze sposobów na radzenie sobie z nadmiarem informacji
Bardzo prostym, aczkolwiek skutecznym sposobem na radzenie sobie z nadmiarem informacji, prowadzącym do stresu informacyjnego, jest tworzenie notatek. W ten sposób nie tylko mamy możliwość usystematyzowania wiedzy, ale co ważniejsze przyswojenia polecenia przełożonego lub utrwalenia wymagań klienta. Sporządzanie własnych zapisków pozwala na odnotowanie kluczowych poleceń/zadań i daje możliwość stworzenia gotowej instrukcji, dzięki której od razu przejdziemy do działania bez dodatkowych wskazówek.
Umiejętne tworzenie notatek z wykorzystaniem takich narzędzi jak np. kalendarze notatniki lub zeszyty pozwoli na selekcjonowanie informacji docierających do umysłu, przez co nie narażamy go na nadmierną stymulację i przeciążenie poznawcze, wywołane nadmiarem wiadomości. Wspomniana kwestia odgrywa bardzo ważną rolę w karierze zawodowej, ponieważ poprzez sporządzanie własnych zapisków unikniemy sytuacji, w których:
- słabnie nasz zdolność do krytycznej oceny istotnych wiadomości,
- tracimy kontrole nad ilością docierających informacji,
- zaczynamy mieć trudności z przetwarzaniem informacji w użyteczną wiedzę,
- pojawia się uczucie dezaktualizacji własnej wiedzy.
Leave a Reply